I ove smo se školske godine iskazali u Gradskoj vijećnici 8. svibnja 2025. predstavljajući koleralacijski projekt Umreženi. Tema ovogodišnjeg Festivala bila je MREŽA. Sudjelovalo je čak deset osnovnih škola i bilo je uistinu zanimljivo pogledati i usporediti različite uratke. Ono što je prednost sudjelovanja na Festivalu znanosti je što on nije natjecateljskog tipa, već smotra projekata koji su svi kvalitetni, kreativni, različiti i u svakome možete pronaći brojne zanimljivosti. Dakle, nema konkurencije, napetosti oko iščekivanja rezultata tko ima najviše bodova, tko ide dalje… Naravno, nećemo reći da nam povratna informacija nije bitna, zato ćemo se malo i pohvaliti komentarom naše kolegice iz OŠ Trsat koja je rekla da smo bili najbolji.
Kako je tekla naša umrežena priča, pogledajte na poveznici i u kraćem opisu projekta.
Poveznica na digitalni plakat: https://canvastera.com/s/ySvttAwGs
Da ste prije 70 godina zatražili objašnjenje pojma mreža, ne biste dobili odgovor koji će vam danas dati većina ispitanika. Riječ je proširila svoje značenje pa smo, kao uvod u naš projekt, objasnili denotativno i konotativno značenje riječi mreža. Pojam se pojavljuje u brojnim područjima i, ovisno o kontekstu, ima potpuno drugačija značenja. Istražili smo povijest interneta, odgovorili na pitanja zašto je on mreža svih mreža, čemu služi, kada se i kako pojavio i kako zamišljamo život bez interneta. Vratili smo se u prošlost te istražili ekvivalente društvenim mrežama kroz povijest. Zanimalo nas je je li antičko okupljanje na trgu ili srednjovjekovno okupljanje na misi bilo današnji Facebook ili Twitter. Jesu li cehovi i gilde bili LinkedIn svoga doba? Ispitali smo koliko se u našoj školi učenici koriste TikTokom, planetarno popularnom društvenom mrežom, koje su njezine prednosti i nedostatci te jesu li učenici uopće svjesni njezine loše strane. Anketirali smo učenike od 5. do 8. razreda, a zatim provjerili što o istoj temi misle roditelji učenika i pojedini nastavnici. Doznali smo što većina nastavnika misli o edukativnoj strani sadržaja koji se na navedenoj mreži objavljuje. U naš smo projekt uklopili i društvene mreže zaljubljenika u outdoor aktivnosti. Saznali smo kako se umrežavaju, kojim se alatima/platformama koriste i koje su prednosti ovakvog povezivanja. Izradili smo prezentaciju o netiketi (netiquette), odnosno pravilima pristojne komunikacije na mreži jer mnogi i dalje ne znaju uljudno komunicirati u digitalnome okruženju. Simulirali smo i vlastitu računalnu mrežu, promatrali prijenos podataka unutar mreže i protokole koji se pritom koriste. Kreativno smo se izrazili te dali svoje viđenje pojma mreža samostalno odabravši tehniku rada. Cilj projekta bio je pokazati da su ljudi oduvijek, svugdje i na različite načine umreženi, tj. povezani.
U školskom korelacijskom projektu sudjelovali su učenici od 6. do 8. razreda, nastavnici predmeta Informatika, Geografija, Povijest, Hrvatski jezik i Likovna kultura u suradnji sa školskom knjižničarkom. Iako je u projektu sudjelovao veći broj učenika, njih jedanestero najhrabrijih predstavilo ga je i to u najboljem svjetlu. To su sljedeći učenici:
Dora Spinčić, Lana Valentin, Stella Grgurić, Kristina Gržinić, Sven Mikulić, Paolo Toić, Ivan Dragozetić, Teo Radetić, Flavio Karabaić, Tonka Orlić i Josipa Zeneral Šubić.
Rad učenika mentorirali su: Maja Bačić Ostović (nastavnica Povijesti), Željka Čačić (nastavnica Povijesti), Aleksandra Vukelić (nastavnica Geografije), Barbara Ruža Čirjak (nastavnica Geografije), Maja Šikić (nastavnica Likovne kulture), Irena Šimac (nastavnica Informatike), Karmen Šimetić (školska knjižničarka) i Vesna Rubeša (nastavnica Hrvatskog jezika).
Evo i dojmova nekolicine učenika:
Festival znanosti je svake godine zabavniji i zabavniji! Prezentiranje pred drugima je užasno strašno, ali pomaže da budem više samopouzdana.
Josipa Zeneral Šubić
Meni se na Festivalu jako svidjelo. Bilo mi je zanimljivo poslušati kako su druge škole prezentirale na istu temu, ali ni jedna nije bila ista kao druga. Na Sajmu projekata sam se zabavila razgovarajući sa svojim vršnjacima uz prezentiranje. Bilo je drugačije prezentirati nego na Festivalu znanosti, ali jednako zabavno. Sve u svemu, rad i prezentacija ovog projekta bila mi je vrlo zanimljiva, zabavna i poučna.
Kristina Gržinić
Bilo je vrlo zanimljivo gledati prezentacije drugih škola i novo iskustvo prezentirati pred vršnjacima koje ne poznajem. Nadam se sudjelovati i sljedeće godine.
Tonka Orlić
Meni se svidio Festival znanosti zato što pruža priliku svima otkriti nešto novo kroz zanimljive prezentacije i zato što takvi događaji potiču radoznalost, uče kritičkom mišljenju i približavaju znanstvene događaje svakodnevnom životu.
Paolo Toić
Festival znanosti bio mi je zanimljivo novo iskustvo. Svidjelo mi se kako smo kroz različite predmete istražili koliko jednostavna riječ mreža može proširiti svoje značenje. Ostale škole također su pripremile zanimljive prezentacije, uz vlastiti pristup. Bilo je jako zanimljivo, kako na pripremama, tako i na samom Festivalu.
Dora Spinčić
Sajam projekata
Dana 19. svibnja 2025. projekt je predstavljen i na Sajmu projekata u školskoj knjižnici. Ovaj smo put umjesto deset minuta imali na raspolaganju cijeli školski sat, pa smo uključili u razgovor i našu publiku – učenike dvaju sedmih razreda u pratnji nastavnika i učinili susret interaktivnim. Dok na Festivalu znanosti nije bilo treme (barem ne one vidljive), pred poznatom je publikom, kod nekolicine govornika, trema ipak donekle nastupila. Naravno, nećemo im zamjeriti jer nije lako biti u ulozi voditelja/moderatora kad vas sluša oko četrdeset vršnjaka.
Našim smo govornicima zahvalili na uloženom trudu i strpljenju darivajući ih slatkim poklončićima i potvrdom o sudjelovanju, i naravno, upisom zasluženih odličnih ocjena.
Vesna Rubeša, voditeljica projekta